Semmihez sincs kedvem, fáj a fejem, nem tudok koncentrálni, fáradt vagyok, semmi nem sikerül mostanában. Néha így érzem magam. A béka feneke alatt.

Hogy ebből kijöjjek először is észre kell vennem, hogy benne vagyok a gödörben. Rossz napom lehet időnként, de ha ez már több napja, netán hete tart, azzal jó, ha szembesítem magam. Magam felé felesleges letagadni, hogy valami nincs rendben. Elfogadható, ha szomorú vagyok valamilyen történés miatt – én például nemrég engedtem el valaki fontosat az életemből. Még jó, hogy ilyenkor nincs kedvem nevetni és az is, hogy ilyenkor rosszul veszem a konfliktusokat is. Türelmetlen vagyok a kislányommal, a családtagjaimmal, gyakran felkapom a vizet. De ez rendben van. Ezek érzések, amelyeket jogom van megélni.

De mi az, ami ilyenkor segíthet? Én kétfelé szedném a megoldási tippeket – az érzések megélésére és azok feldolgozásra.

  • Az érzések megélése

Valamilyen módon kiadom magamból. Nekem például a sírás segít. Megkönnyebbülök. És szerintem ez a cél. Nem akarom cipelni tovább. Segíthet még ha kimondod hangosan. Esetleg kikiabálod. Ezzel is tudod csökkenteni a benned levő feszültséget. Van, akinek segít, ha leírja az ezzel kapcsolatos gondolatait magának. Próbáld meg, hogy leülsz egy papírral és elkezdesz írni, de úgy hogy nem állsz meg legalább 10 percig. Olyan gondolatok tudnak feltörni belőled, amit esetleg kimondani nem tudtál.

  • Az érzések feldolgozása

A fájdalom, a történés, a helyzet kibeszélése – ez részben a megélésben is segíthet, de nekem szükségem van rá, hogy összefoglalva halljam és ezáltal jobban megértsem. És ha megértem, könnyebben el tudom engedni. Jól esik a támogatás, amit a meghallgató személytől kapok, az elfogadás, a megértés a részéről.

A sport, a mozgás. A mozgás hatására az agy endorfint termel (amit boldogsághormonnak is neveznek, nem véletlenül). Fokozza a vérkeringést. Nem kell nagyon intenzív mozgásra gondolnunk. Lehet az egy fél órás séta a parkban. Nekem például a fejfájásom biztosan elmúlik ettől. Ja és a napfény! Csodálatos élettani hatása van.

Kezdj bele valamilyen kreatív tevékenységbe. Ami az önmegvalósítás érzését adja neked. Én például már készítettem mandalát, és festettem bögrét. De elindíthatod saját blogodat is, ahol szintén megélheted az alkotás örömét. Elképzelhető, hogy te a meditálásban találod meg a megoldást, ezzel tudod segíteni a feldolgozást. Arra biztatlak, hogy próbálkozz, találd meg a neked megfelelő módszert.

És hogyan folytasd? Ha már kiadtad magadból és jobban érzed magad mentálisan is, akkor már át tudod gondolni:

Mit tehetsz azért, hogy tartósan jobban érezd magad?

Miben érzed magad általában jól?

Mire szeretnél koncentrálni most?

Tervezd meg, hogy a következő hetekben mivel foglalkozol, válassz olyasmit, amiben jól érzed magad, amit szeretsz csinálni és tedd ezeket a tevékenységeket rendszeressé.

MOST hogy érzed magad?

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

négy × 5 =