Általában nem teszek ilyen fogadalmat újévkor. Azért nem, mert nem működnek. Legalábbis nem attól működnek, hogy január elseje van, egy új év kezdete. Ilyenkor van egy bizonyos motiváció, hogy„új év, kezdjük tiszta lappal” – de ha ez nem párosul tudatossággal, akkor 2 hétnél nem fog tovább tartani, mert a lelkesedésünk lelohad.

Amit viszont érdemes csinálni, hogy felteszünk magunknak néhány kérdést, amelyek a szándékaink megvalósításához segítenek. Ezzel kapcsolatban olvastam nemrég egy nagyon jó cikket arról, hogyan tűzz ki célokat, amelyeket aztán tényleg meg is valósítasz. Ebből készítettem egy kivonatot nektek, mert úgy gondolom, valóban segít, ha végigjárjátok ezeket a kérdéseket.

  1. Miért is fontos nekem ennek a célnak a kitűzése?

Ez arról szól, hogy én magam tudom, hogy miért választottam ezt a célt magamnak. Miért döntöttem el, hogy ezen az úton indulok? Mert belefér az értékrendembe? Vagy ezt várják el tőlem? Lehet hogy a környezetemtől kaptam sok kis jelzést, amelyek hatást gyakoroltak rám és ezért választottam ezt az irányt. Ha megvan a miértem, az hosszú távon vinni fog előre.

2. Mely fejlődési terület/ek a fontos/ak számomra?

A cél eléréséhez kapcsolódó bizonytalanság (hogy eléred –e és mikor és hogyan) kellemetlen érzéseket okozhat benned. Ha már tudod, melyek azok a területek, ahol tenni szeretnél valamit, akkor már csak egy lépés fontossági sorrendbe állítani azokat. Ezután meg tudod különböztetni a hosszú (év végéig szóló) és a rövid távú (1-2 hónapon belül elérendő) céljaidat. Azonban a célok számossága, amellett hogy lelkesít (milyen sok területen tudok haladni), feszültséget is okozhat benned. Hú, ez túl sok, nem tudok választani… Ne hagyd, hogy ez kedvedet szegje! Segítségül vedd elő az életkereket (erről az eszközről már írtam korábban) és ennek segítségével válaszd ki a legfontosabb területet vagy kettőt, ahol változást szeretnél. Csak emlékeztetőül az életterületek:  munka/tanulás, család, barátok, párkapcsolat, egészség, személyes fejlődés, spiritualitás/hit, kikapcsolódás/szabad idő.

3. Hol tartasz most?

Mikor a személyes fejlődéseden dolgozol, úgy tűnik, hogy a hegy alján állsz és felnézve a homályba vesző csúcsot látod. Azonban érdemes fordítani a látószögünkön és kitágítani a horizontot. Akkor észreveszed azt a hosszú utat, amit magad mögött hagytál, amit már eddig elértél. Gondolj most azokra a témákra, amelyeket a fentiekben leírtak mentén kiválasztottál és írd le, hogy eddig az időpontig melyik területen mit értél el. Használd ezt a leírást ösztönzőként, főleg azokban a pillanatokban, amikor úgy érzed, feladnád a célodat.

4. Ha eléred a vágyott célodat, milyen hatással lesz ez az életedre?

Amellett, hogy arról gondolkozol, hogy hol szeretnél lenni a jövőben, vagyis mit szeretnél elérni, az is egy hatásos eszköz, hogy elképzeled magad a vágyott jövőben. Például ahelyett hogy arra gondolsz, hogy valamikor szeretnék egy saját otthont, továbbgondolva elképzeled, hogy milyen is lesz az. Milyen lesz, mikor először belépsz? Amikor átléped a küszöböt, mit látsz? Ez az „álmodozás” segít kapcsolódni a célodhoz, felfedezed a cél elérésének jó oldalait és azokat a tennivalókat, amelyeket elvégeztél ahhoz, hogy elérd a célod.

5. Milyen képességeid vannak ahhoz, hogy elérd a célodat?

Elindulni egy új úton ijesztőnek tűnhet. Úgy érezheted, hogy nem vagy felkészülve és nehéz hinned magadban. A tény, hogy célt tűztél ki már azt jelenti, hogy megvan a hited magadban. Ne hagyd, hogy a gondolataid átverjenek. Gondold át, hogy melyek azok az erősségek, amelyekkel már rendelkezel és támogatni fognak az utadon. Ezek között lehet az a nagyszerű képesség is, hogy segítséget kérsz, ha szükséged van rá.

6. Milyen akadályokat látsz előre az úton?

Mindegy mennyire vagy felkészült és képes, minden fejlődési úton akadályokkal találkozol. Ezek elbátortalanítanak és eltántoríthatnak a célodtól. Ha felismered, mi vár rád, illetve mire számíthatsz, segít megküzdeni az akadályokkal, amikor felmerülnek. Ez a felismerésed fejleszti a tudatosságodat, erősíti az önbecsülésedet és egy fontossági sorrendet tudsz felállítani a céljaidban. Az önfejlődés folyamata során szükség van arra, hogy tisztában légy az akadályokkal és azzal, hogyan fogod azokat leküzdeni.

7. Ki vagy mi támogat a fejlődési utadon?

A célok elérése változást igényel, a változáshoz új szokásokra van szükség, az új szokások eléréséhez másfajta mintázatot kívánnak, ehhez pedig kemény munkára, eltökéltségre, kitartásra és támogatásra van szükség. Ezek közül talán a támogatás a legfontosabb. Ez képes visszaterelni az utadra, ha meginognál. A segítség sokféle arcot ölthet – lehet ez az idő, amit a célodra áldozol, egy eszköz, amit a megvalósítás érdekében vásárolsz, egy megbeszélés, ami elindít, vagy egy barát, aki segít felelősséget vállalni a célodért.

8. Honnan fogod tudni, hogy letértél a személyes fejlődési utadról?

Gyakran képesek vagyunk kitűzni a célunkat, de végigcsinálni már nem egyszerű. Ahhoz hogy a lehető legjobban haladjunk a célunk felé, nyitottságra van szükségünk ahhoz, hogy megfigyeljük és változtassunk. Ehhez rá kell jönnünk, hogyan tartsuk fenn a felelősségérzetünket. Például jó lehet valamilyen jelzőrendszer, ami működésbe lép, ha megrekedünk, vagy ha eltérünk a fejlődési iránytól. A hozzád közelálló emberek segítenek a felelősségvállalás fenntartásában, visszajelzést adnak, emlékeztetnek arra, hogy légy kedves magadhoz és lelkesítenek.

9. Hogyan fogod kezelni a kudarcokat?

Az akadályok az élet része. Hasonlít a tánchoz, amikor mozgunk, teszünk tánclépéseket visszafelé is, így haladunk előre. Ilyenkor gyakran elítélőek, kritikusak vagyunk magunkhoz. Ha, ehelyett megértőek és kedvesek lennénk magunkhoz, sikerülne erőt kapni ahhoz, hogy visszalendüljünk a megfelelő kerékvágásba. Tudatossággal elkerülhetjük a kudarcokat. Pld ha tisztában vagy vele, hogy kialvatlanul rosszul teljesítesz, időben lefekszel egy-egy jelentős munkaprogram előtt. Ha úgy veszed észre, hogy ez sokszor nem sikerül, akkor kialakítasz egy új alvási rutint. Aztán rátalálsz egy eszközre (aromaterápiás párologtató), valamint kikapcsolod a zajforrásokat az otthonodban és ezzel eléred, hogy kipihent legyél.  

10. Hogyan fogod megünnepelni a sikeredet?

Amikor az önszeretet és a célkitűzés együttműködik, csodálatos dolgok történnek. Értékeid elismerése és az önbecsülésed emlékeztetnek arra, hogy képes vagy elérni az álmaidat. Önmagad megértése és elfogadása bátorítást és lendületet ad olyankor, amikor akadályokkal szembesülsz. Önmagad szeretete megengedi a célkitűzés érdekében tett pici lépések megünneplését és emlékeztet a kemény munkára, a kitartásra és az áldozatokra, amelyeket ennek elérése miatt tettél. Ne felejtsd el megünnepelni a megtett lépéseket, minden egyes kis lépcsőfokot, mert ezek vezetnek a sikerhez.

Itt az eredeti cikk, amelyet szeretettel ajánlok mindenkinek, nemcsak évkezdéshez: psychologytoday cikk

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

15 + tizenöt =