Te milyen vezető vagy?

Elindul a vállalkozásod. Először kicsiben, mert nem túl nagy még a pénzügyi mozgástered. A tulajdonosok oldják meg a cég mindenfajta működését. Aztán elindul, jól halad, kialakul egy vevőbázis, a megrendelések is jól mennek, kelendő a termék vagy a szolgáltatás és te tulajdonosként beleteszel 150%-ot, hogy sikeresen működjön. Ha ez egy innovatív ötlet, tőkeberuházó cég is akad, aki finanszírozza a kezdeti lépéseket.

Aztán már annyira megy, hogy alkalmazottakat veszel fel, akik segítenek a növekvő igények kielégítésében. Még mindig fontos neked, hogy tulajdonosként átlásd a cég teljes működését. Úgy érzed, ha nem tartasz mindent kézben, elúsznak a dolgok. Egy jelentős vevőt nem szolgálnak ki megfelelően, nem kapja meg időben az árut, vagy a termék egy ideig nem elérhető, mert a beszerzés későn vagy nem az igényeknek megfelelő árut rendelt, esetleg a raktárkészlet hiányt mutat.

Mi történik ilyenkor? A tulajdonos/vezető érzi, hogy kezd kicsúszni a kontroll a kezéből. És mit csinál ekkor? Még jobban belemerül az operatív feladatokba, hogy úgy érezze, az irányítás teljes körűen nála van. Talán a 150%-os munkavégzést is még tovább feszíti – mert ez adja számára a biztonságot. A vezető belekerül az állandó tűzoltás állapotába, azaz minden sürgős, mindent rögtön csinálni kell (mármint az operatív teendőket) és így nem jut idő a tervezésre, az üzleti folyamatok kialakítására és dokumentálására, a képzésekre, Vagyis a hosszútávú dolgokra, amelyek értékteremtőek, hatékonyabbá teszik a vállalkozás működését.

Mi lehet ennek az oka?

Az egyik csoportos alkalom alatt az egyik résztvevő, aki középvezetőként ügyfélszolgálatot vezetett arra panaszkodott, hogy neki mindig elérhetőnek kell lennie, ha beteg, ha szabadságon van, akkor is, mert vannak esetek, amikor az emberei az ő véleménye nélkül nem hoznak döntést, vagyis nem szolgálják ki az ügyfelet. Kicsit később, egy másik feladat utáni beszélgetés során azt mondta: nem várom el az embereimtől, hogy mindent jól csináljanak, hiszen csak az a tökéletes, amit én magam végzek el.

Látszik az összefüggés?

Nála a beszélgetés során sikerült rávilágítani arra, hogy azért került ebbe a helyzetbe, mert nem bízik a beosztottjai munkájában, ezért nem adott nekik lehetőséget az önálló döntések meghozatalára. Inkább vállalta az állandó elérhetőséget azért, hogy folyamatos kontrollt tarthasson. Biztos hogy ez hatékony? Biztos hogy ez a legjobb megoldás?

A munkatársak bevonása, az empowerment egy hatékony vezetői módszer. Mit jelent ez? Nagyobb mozgásteret, átruházott felelősséget kapnak a munkatársak, ami fejlődésre, teljesítménynövelésre serkenti őket. Ehhez azonban a vezetőnek valóban bíznia kell munkatársaiban.

Ha te is ilyen helyzetben vagy és érdekel, hogyan lehetsz jó vezető, akinek van ideje olyan fontos dolgokra koncentrálni, mint a stratégia, a tervezés, kapcsolatépítés, üzleti lehetőségek felfedezése – keress meg egy egyéni beszélgetésre.

Nemsokára olvashattok arról, miért hatékony és hogyan működik a munkavállalók bevonásával történő vezetés. Kövessétek a blogon megjelenő írásaimat!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kettő × négy =